Tanja Eloranta

Tanja on tanssitaiteen maisteri ja tanssitaiteen AMK. Hänellä on monipuoliset teatteritaiteen opinnot, näyttelijätyön kandidaatin tutkinnon vastaavuus sekä kasvatustieteen opinnot.  Päivätyönään Tanja toimii Höyhentämö-teatteriyhdistyksen tuottaja-teatterisihteerinä. Hän on esiintynyt tanssijana ja näyttelijänä lukuisissa näyttämöproduktioissa mm. Porin teatterissa, Turun taideakatemiassa ja Teatteri Metamorfoosissa.

Helsingin Jyryssä Tanja on ohjannut vuodesta 2009 Lipstikkaa, modernin tanssin senioriryhmää. Näyttelijätyön osaaminen näkyy hänen koreografioissaan ja tanssijoiden mimiikan ja liikesarjojen ohjauksessa.  Fyysinen lähestyminen näyttelijäntyöhön on aina inspiroinut. Lipstikan kanssa hän on soveltanut näyttelemistä tanssiin. ”Hahmot liikkeellä” koreografian tekemisen Tanja aloitti tuomalla groteskeja naamioita saliin. ”Teimme erilaisia naamionäyttelemisen harjoituksia ja improvisaatioita. Kaikki se, mitä Lipstikkalaiset harjoituksissa tekivät ruokki liikkeellisiä suunnitelmiani”, kertoo Tanja.

Lipstikalle Tanja on tehnyt koreografiat: Broadway on My Mind, Hahmot liikkeellä ja uusimman Kajastuksen, ja ohjannut ryhmää esiintymisessä ja kilpailemisessa.  Palkintoja Lipstikka on saanut sekä koreografioista että tanssiesityksistä.  Lipstikka on kotimaisten kilpailujen ja esiintymisten lisäksi osallistunut Tanjan ohjauksessa mm. Golden Age Gym-festivaaleille, viimeksi Funchalissa Madeiralla lokakuussa 2022.

Tanjaa ovat aina kiinnostaneet erilaiset tekniikat näyttelijän työssä ja tanssissa. Rudolf Labanin liikeanalyysistä hän kiinnostui vuosituhannen vaihteessa Turun Taideakatemiassa. Tanssin tutkiminen analyyttisesti tuntui mielekkäältä.  Teatterikorkeakoulussa Labanin analyysiä sovelletaan myös näyttelijäntyöhön. Tästä Tanja kirjoitti tutkielmansa Teatterikorkeakouluun.

Tanjan oma tanssiura alkoi varhain

Tanjan voimisteluryhmiä vetävä äiti kuljetti tyttöä mukanaan salille vauvasta asti. ”Ryhdyin liikkumaan mukana kävelemään opittuani ja voimistelin äitini ryhmässä lapsuusvuoteni. Kahtia jaetun salin toisella puolella pidettiin balettitunteja. Kurkin sermien raoista, mitä siellä tapahtui. Halusin kovasti päästä kokeilemaan balettia, jo ennen kokeilua aloin haaveilla baletin tanssimisesta.  Aloitin balettitunnit ensimmäisellä tai toisella luokalla. Nautin aina baletin säännöistä ja selkeydestä - ja tanssillisuudesta.  Tanssimisen kautta pääsin 9-vuotiaana avustajaksi Porin Teatterin näytelmään Tuhkimo. Muita tanssillisia tehtäviä seurasi vuosien varrella.” Teatterissa työskentely sai Tanjan pohtimaan, millaisin keinoin näyttelijät oppivat ammattinsa ja millaisia tekniikoita näyttelemisessä käytetään.  Tanja on näytellyt Jouko Turkan ohjauksessa Porin Teatterissa. Kokemus oli ravisteleva. Jouko kutsui häntä näytelmän salaiseksi aseeksi. Hänen hyväksyntänsä oli ehtona Tanjan näyttelemisen jatkolle.

”Oman soolo-/monologiesityksen valmistuminen ja esittäminen olivat urani huippu.  Halusin ottaa selvää, pystynkö luomaan jotain, jossa esiinnyn yksin. Pystyisinkö pitämään yleisön mielenkiinnon läpi esityksen? ”Diiva ja mekaaninen sydän” oli toki ison työryhmän esitys, jossa ammattilaisia olivat ohjaaja, dramaturgi, pukusuunnittelija, lavastaja, äänisuunnittelija, valosuunnittelija ja tuottaja. Tämä henkilökohtainen ja kuoleman läheisyydestä kertova esitys yhdisti tanssia, näyttelijäntyötä, naamionäyttelemistä.”